Αντιδράσεις προκαλεί η προωθούμενη κατάργηση της δυνατότητας επιλογής στην εκπαίδευση
Tου Νικου Βατοπουλου
Σε καθεστώς ανασφάλειας και σύγχυσης παραμένουν καθηγητές που διδάσκουν γαλλικά και γερμανικά στα σχολεία, καθώς πληροφορίες που διαδόθηκαν πολύ γρήγορα μιλούσαν για προωθούμενη κατάργηση της διδασκαλίας δεύτερης ξένης γλώσσας (με επιλογή ανάμεσα σε δύο) στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι καθηγητές αναφέρουν ότι στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας δεν περιλαμβάνεται η διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας πλην των 800 Δημοτικών του πιλοτικού προγράμματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, στα Γυμνάσια θα διδάσκεται μόνο μία δεύτερη γλώσσα. Εως τώρα δεν υπάρχει επίσημη τοποθέτηση εκ μέρους του υπουργείου.
Οι καθηγητές αγωνιούν για τις θέσεις εργασίας (είναι περίπου 5.000 οι θιγόμενοι), αλλά το πρόβλημα είναι ευρύτερο. Η καθιέρωση της διδασκαλίας δεύτερης ξένης γλώσσας ήταν μία κατάκτηση του εκπαιδευτικού συστήματος, που, αν επαληθευτούν οι ανησυχίες, θα αποδειχθεί εξαιρετικά βραχύβια. Αν οι περικοπές είναι για λόγους οικονομίας, τότε είναι σε λανθασμένη κατεύθυνση, διότι δεν χρειάζεται φιλοσοφία για να αντιληφθεί κανείς ότι με λίγα αγγλικά και μόνο δεν πας πουθενά στον σύγχρονο κόσμο.
Και οι περικοπές αυτές συμβαίνουν σε μία ιστορική συγκυρία κατά την οποία το ενδιαφέρον του μέσου Ελληνα για εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι μεγαλύτερο παρά ποτέ. Αρκεί κανείς να δει πόσοι μαθαίνουν ισπανικά, που διεκδικούν τη δεύτερη θέση στην κλίμακα της δημοτικότητας. Ή πόσοι έχουν αρχίσει τουρκικά, κινεζικά ή ρωσικά. Η Ελλάδα ανήκει στον σύνδεσμο της Γαλλοφωνίας και αντιστοίχως η γερμανική γλώσσα έχει ισχυρή θέση.
Σε μία τέτοια περίοδο, που ο Έλληνας οφείλει να είναι από σχολική ηλικία υποψιασμένος, αν μη τι άλλο, για τον διεθνή περίγυρο, τις κουλτούρες αλλά και την πειθαρχία που απαιτεί η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, η διαφαινόμενη ασάφεια του υπουργείου Παιδείας προκαλεί βαθιά ανησυχία στους επαγγελματίες καθηγητές. Πέραν των θιγόμενων καθηγητών, ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων -εκείνων που αντιλαμβάνονται το αυτονόητο της πολυγλωσσίας- μένει με την απορία για το πόσες εκπτώσεις θα δεχθούμε ακόμη για να μαζέψουμε τα ασυμμάζευτα. Κάποτε η μία ξένη γλώσσα στο σχολείο ήταν μία αποδεκτή κατάσταση, σήμερα είναι ένδειξη υπανάπτυξης.
AΠOΨH : Ανοιχτή επιστολή στα αρμόδια υπουργεία_(...ΠOΛITIΣMOΣ...)
AΠOΨH : Multikulti και πολυγλωσσία_(...ΠOΛITIΣMOΣ...)
Πηγή: Καθημερινή, 28 Μαΐου 2011
Οι καθηγητές αγωνιούν για τις θέσεις εργασίας (είναι περίπου 5.000 οι θιγόμενοι), αλλά το πρόβλημα είναι ευρύτερο. Η καθιέρωση της διδασκαλίας δεύτερης ξένης γλώσσας ήταν μία κατάκτηση του εκπαιδευτικού συστήματος, που, αν επαληθευτούν οι ανησυχίες, θα αποδειχθεί εξαιρετικά βραχύβια. Αν οι περικοπές είναι για λόγους οικονομίας, τότε είναι σε λανθασμένη κατεύθυνση, διότι δεν χρειάζεται φιλοσοφία για να αντιληφθεί κανείς ότι με λίγα αγγλικά και μόνο δεν πας πουθενά στον σύγχρονο κόσμο.
Και οι περικοπές αυτές συμβαίνουν σε μία ιστορική συγκυρία κατά την οποία το ενδιαφέρον του μέσου Ελληνα για εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι μεγαλύτερο παρά ποτέ. Αρκεί κανείς να δει πόσοι μαθαίνουν ισπανικά, που διεκδικούν τη δεύτερη θέση στην κλίμακα της δημοτικότητας. Ή πόσοι έχουν αρχίσει τουρκικά, κινεζικά ή ρωσικά. Η Ελλάδα ανήκει στον σύνδεσμο της Γαλλοφωνίας και αντιστοίχως η γερμανική γλώσσα έχει ισχυρή θέση.
Σε μία τέτοια περίοδο, που ο Έλληνας οφείλει να είναι από σχολική ηλικία υποψιασμένος, αν μη τι άλλο, για τον διεθνή περίγυρο, τις κουλτούρες αλλά και την πειθαρχία που απαιτεί η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, η διαφαινόμενη ασάφεια του υπουργείου Παιδείας προκαλεί βαθιά ανησυχία στους επαγγελματίες καθηγητές. Πέραν των θιγόμενων καθηγητών, ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων -εκείνων που αντιλαμβάνονται το αυτονόητο της πολυγλωσσίας- μένει με την απορία για το πόσες εκπτώσεις θα δεχθούμε ακόμη για να μαζέψουμε τα ασυμμάζευτα. Κάποτε η μία ξένη γλώσσα στο σχολείο ήταν μία αποδεκτή κατάσταση, σήμερα είναι ένδειξη υπανάπτυξης.
AΠOΨH : Ανοιχτή επιστολή στα αρμόδια υπουργεία_(...ΠOΛITIΣMOΣ...)
AΠOΨH : Multikulti και πολυγλωσσία_(...ΠOΛITIΣMOΣ...)
Πηγή: Καθημερινή, 28 Μαΐου 2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου